6 miljard. Dat is het dagelijkse aantal zoekopdrachten in Google. In een wereld waarin het gedrag van uw patiënt evolueert en zijn eerste reflex is om een vraag te gaan googelen, kan u werkelijk zonder online aanwezigheid? 

10,86 miljoen Belgische internetgebruikers  

De cijfers spreken voor zich: op een populatie van 11,53 inwoners tellen we niet minder dan 10,86 actieve internetgebruikers. Hoe actief precies? Volgens de laatste cijfers, spenderen de Belgen gemiddeld 5 uur per dag op het internet.

1. 92% gebruiken hun mailbox

2. 83% hebben een account op sociale media en 62% logt zich minstens 1 keer per dag in

3. 84% voert zoekopdrachten uit naar informatie of diensten

De patiënt 2.0 : nieuw gedrag  

Online zijn, dat doet iets met een mens. En dat geldt zeker voor uw patiënten. Men schat dat elke persoon vandaag gemiddeld 5 apparaten heeft die verbonden zijn met het internet, tegenover nog slechts 2,8 in 2014. en 2014. Deze mensen verwachten dan ook een ander soort antwoord op hun behoeften, zoals tijd winnen, geld besparen, zich uniek voelen, … Uw patiënt is beter geïnformeerd en zelfstandiger, maar hij is ook veeleisender en sneller ongeduldig. Zijn wens? Een gepersonaliseerde dienstverlening, aangepast aan zijn behoefte.

Wist u dat? 67% van de Belgische internetgebruikers verkiest een berichtenapp om te communiceren met bedrijven.

De zoekmachine en de apotheek  

Voor de patiënt 2.0 bij uw apotheek aan de deur staat, heeft hij online al verschillende stappen ondernomen om zijn bezoek voor te bereiden:

  •  Gezocht naar een oplossing voor zijn probleem, een specifiek product of advies
  • Gezocht naar info over de apotheek: openingsuren, adres
  • Gezocht naar de route (meestal via Google Maps)
  • Een product gereserveerd of een bestelling doorgegeven
  • Een afspraak gemaakt

Verschillende acties die vereisen dat uw apotheek online aanwezig is!

Visibiliteit, getrouwheid en de concurrentie  

Naast een bijzondere plek in de digitale reis van uw patiënten, levert uw online aanwezigheid nog verschillende andere voordelen op:

  • Verhoogde zichtbaarheid: toon uw expertise met content rond gezondheidsonderwerpen die 24/7 beschikbaar is en waarop uw patiënten zonder onderbreking kunnen op vertrouwen.
  • Verbeter uw online reputatie: profiteer van de mond-tot-mondreclame die het web biedt dankzij de reviews en aanbevelingen van uw apotheek.
  • Verbind uw klanten aan uw zaak: creëer een digitale communicatie dankzij het delen van betrouwbare content en reageer zo snel mogelijk op vragen voor een persoonlijke opvolging voor elke klant.
  •  Spieken bij de concurrentie: blijf niet aan de zijlijn staan, maar ga eens kijken bij de concurrentie door hun goede voorbeelden toe te passen op uw apotheek en hun valkuilen te vermijden.
Wist u dat? 54% van de mensen die online shopt, raadpleegt online reviews over een product of bedrijf alvorens tot aankoop over te gaan. 39% van de klanten in de winkel heeft diezelfde reviews bekeken voor ze naar de winkel kwamen.

3 belangrijke regels  

Hoe pak je het aan? Om uw expertise en de meerwaarde van uw informatie in de kijker te zetten, zijn er drie belangrijke regels die je kan volgen:

  • Toegankelijkheid: speel uw rol als raadgever uit, wees toegankelijk en biedt een luisterend oor voor uw patiënten door te reageren op hun vragen
  •  Advies: licht je patiênten in over het correcte gebruik van medicatie of medisch materiaal dat ze dagelijks gebruiken
  •  Bescherming: stel preventiemaatregelen voor om gezondheidsproblemen bij uw patiënten te voorkomen

En de deontologie hierbij?   

Welke houding neemt u aan online? Dat is simpel: uw online imago is een verlengstuk van uw fysieke apotheek. Alle regels die in uw apotheek gelden, zijn ook van toepassing op uw online communicatie en als apotheker blijft u verantwoordelijk. Deel informatie die eerlijk is, waarheidsgetrouw en gecontroleerd. Neutraliteit en objectiviteit staan voorop. Op het vlak van promoties: net zoals in uw etalage zijn enkel promoties op parafarmaceutische producten toegestaan.

Iedereen digitaal dan maar? We raden het u aan, maar een digitale aanwezigheid hangt nog altijd af van uw budget, tijd en natuurlijk uw motivatie!

U vindt dit artikel terug in de Pharmassistante van september.

Share This

Share This

Share this post with your friends!