#apotheek #apotheker #gezondheid #communicatie #sociale netwerken #facebook #instagram #emoji #emoji's #zichtbaarheid #publicaties

Emoji’s,  u zult ze wel kennen. 🧐 De kleine plaatjes op sociale media, die direct een bepaalde emotie kunnen overbrengen of gebruikt kunnen worden in plaats van tekst. Wist u dat ze een echte meerwaarde bieden voor uw digitale communicatie?

Sommigen zullen zeggen dat het gewoon kinderachtige illustraties zijn, die alleen door jongeren worden gebruikt en dat ze niet thuishoren in een professionele communicatiestrategie … en toch kunnen Emojis uw communicatie op sociale netwerken een echte boost geven! Leer via dit artikel waarom en hoe je emoji’s kunt gebruiken in de Facebook en/of Instagram posts van je apotheek!

Een goed artikel begint altijd met een aantal cijfers 🤓 !

Emojis worden door niet minder dan 92% van de internetgebruikers gebruikt… Zo zijn ze ons nieuwe communicatiemiddel geworden! Volgens verschillende studies is hun communicatiekracht zo sterk dat de betrokkenheidsgraad van posts waarin emoji’s worden gebruikt veel hoger ligt dan die van berichten waarin alleen tekst wordt gebruikt. Uit een andere studie blijkt ook dat 51% van de gebruikers sneller zou reageren onder berichten van een bedrijf dat emoji’s gebruikt. Maar wat maakt deze kleine plaatjes zo populair? Volg mij, ik zal het u allemaal uitleggen… 👇

6 goede redenen om emoji’s te gebruiken op uw sociale netwerken

#apotheek #apotheker #gezondheid #communicatie #sociale netwerken #facebook #instagram #emoji #emoji's #zichtbaarheid #publicaties
  1. Ze trekken de aandacht van uw community 👀: Elke dag staat de nieuwsfeed van sociale netwerken vol met informatie. Het kan een uitdaging zijn om boven de massa uit te steken. Om zichtbaarder en aantrekkelijker te zijn, is het sterk aan te raden om visuele hulpmiddelen te gebruiken om de aandacht van uw publiek te trekken: GIF’s, afbeeldingen, video’s,… maar ook emoji’s! De kleuren springen meteen in het oog.
  2. Ze brengen emotie over: het is soms moeilijk om emotie te creëren met slechts een paar regels. U heeft maar een paar seconden om indruk te maken met uw boodschap, en de beste manier om dat te doen is hen een emotie te laten voelen; en emoji’s doen dat wonderwel! Als je schrijft: “10 dagen tot Moederdag. Omdat elke moeder het verdient om in het zonnetje gezet te worden (en niet alleen op Moederdag), hebben we enkele cadeau-ideeën voor jou geselecteerd waarvan we zeker weten dat ze er blij van wordt op deze speciale dag! Terwijl als je schrijft: “10 dagen voor Moederdag 👩💐📅. Omdat elke moeder het verdient om in de bloemetjes gezet te worden (en niet alleen op Moederdag😊), hebben we een aantal cadeau-ideeën voor jou geselecteerd 🎁 waarvan we zeker weten dat ze er blij van wordt op deze speciale dag! ❤️”, roept veel meer emotie op en verlangen om de inhoud van de boodschap te ontdekken.
  3. Ze zijn makkelijker te onthouden 🧠: het menselijk brein verwerkt visuele informatie veel sneller en efficiënter dan tekst. Uw boodschap zal veel sneller worden begrepen en onthouden met het gebruik van emoji’s.
  4. Ze vermenselijken uw boodschap 🤗: Wanneer een bedrijf, en in dit geval een apotheek, zich via sociale netwerken tot zijn patiënten richt, zal de boodschap vaak koud en afstandelijk overkomen. Het is dan moeilijk om via sociale netwerken een vertrouwensrelatie op te bouwen… emoji’s maken, dankzij de emoties die ze overbrengen, uw online apotheek menselijker en stellen de lezers gerust. Ze maken u toegankelijker, zodat uw patiënten u met meer vertrouwen kunnen contacteren.
  5. Ze verhogen het doorklikpercentage: dat klopt… omdat u met emoji’s uw bericht kunt benadrukken en emoties kunt overbrengen, zullen lezers onmiddellijk meer willen weten 🧐 en gemakkelijker op uw bericht klikken.

En dat is waarom het gebruik van deze super ‘friendly’ taal de betrokkenheid van uw community verhoogt. Hier is een perfect voorbeeld van hoe u emoji’s op sociale netwerken kunt gebruiken:

Nu begrijpt u waarom emoji’s essentieel zijn in een communicatiestrategie op sociale netwerken, toch?

Gezondheidsgerelateerde emoji’s

Wist u dat er meer dan 3000 emoji’s zijn? Ongelooflijk, is het niet? Het is dan ook logisch dat er onder dit enorm scala aan emoji’s ook emoji’s zijn die verband houden met de wereld van de gezondheid. Hier is onze kleine selectie, speciaal voor u:

😷🤒🤧😫: ziekteverschijnselen

👏🧼: u handen wassen

🩸️📅: bloed geven

🧑⚕️: gezondheidswerker

👅💊: het nemen van medicatie

🐶🐈⚕️: dierengezondheidMaar bij het gebruik van emoji’s zijn ook een aantal dont’s.  Lees onze tips om geen fouten te maken.

Kijk uit voor misstappen !

  • Gebruik niet te veel emoji’s: overdaad is nooit goed, gebruik ze spaarzaam! Wat u wilt is dat uw boodschap in een paar seconden in het geheugen blijft hangen, dus houd het simpel maar effectief.
  • Zoek eerst uit wat emoji’s betekenen: uiterlijk kan bedrieglijk zijn en de emoji die je wilt gebruiken kan een betekenis hebben waar je niet aan gedacht zou hebben. Gebruik bijvoorbeeld niet de emoji aubergine 🍆 denkend dat het gewoon een groente is, want dat is het niet. In werkelijkheid zal de aubergine-emoji meer geassocieerd worden met het mannelijke geslacht 🙊! Om niet in de war te raken, kunt u dit emoji-betekenis-woordenboek gebruiken.

Gebruik vooral positieve emoji’s: uit onderzoek is gebleken dat positieve berichten betere reacties van mensen krijgen dan negatieve berichten. Dus probeer vrolijkere emoji’s te gebruiken!

Het enige wat u hoeft te doen is deze emoji’s aan u berichten toe te voegen. En als u nog verder wilt gaan in uw communicatie op sociale netwerken, stellen we voor om ons artikel over #hashtags te lezen!

En last but not least: moedig uw patiënten aan te reageren met emoji’s! Bijvoorbeeld:

#apotheek #apotheker #gezondheid #communicatie #sociale netwerken #facebook #instagram #emoji #emoji's #zichtbaarheid #publicaties

Klaar om te beginnen? Wij kunnen u ook helpen! Vraag om een demonstratie van onze diensten!

Share This

Share This

Share this post with your friends!