Uw apotheek tonen door middel van communicatie is zeer belangrijk tegenwoordig. Maar als u wil dat ze ook resultaten boekt, zorgt u er maar beter voor dat al uw informatie goed onthaald wordt door uw publiek. Hoe doet u dat? Door uw patiënten te leren kennen!
Content die hen interesseert
Binnen ons team zijn we het er allemaal over eens: als we in onze tijdslijn op Facebook een artikel zien verschijnen over het nieuwste model intelligente moto, dan is de kans klein dat we het gaan liken, delen of erop gaan reageren. Dat is voor uw patiënten net hetzelfde!
Als het onderwerp van uw communicatie hen niet interesseert, is de kans dat ze een interactie zullen uitvoeren met uw content zo goed als onbestaand. Maar als uw doelpubliek bijvoorbeeld voor een groot deel bestaat uit dertigers, zal informatie rond babyverzorging en -producten wél hard aanslaan.
Dat geldt ook voor uw offline communicatie. Het is misschien interessanter om een flyer te verdelen waarin u het heeft over uw verhuurdienst van medisch materiaal. Uw doelpubliek voor deze dienst komt misschien vaker over de vloer in uw apotheek dan op uw sociale media.
Statistieken, ondergewaardeerde helden
Ga niet in het wilde weg gokken om meer te weten te komen over uw doelpubliek. De waarheid zit in de cijfers: ga op zoek in uw statistieken om meer te leren!
Op uw socialemediakanalen zit een schat aan informatie verstopt over uw communicatie die u meteen kan gaan gebruiken.
Om ze te vinden, gaat u naar het tabblad ‘Statistieken’, dat bevindt zich onder de knop ‘Meer’ bovenaan uw pagina.
Door te klikken op het tabje ‘Personen’, in de linkerkolom, krijgt u toegang tot de demografische gegevens van uw volgers.
In dit voorbeeld zie je dat de meerderheid van de patiënten in deze community vrouwelijk is. Deze vrouwen zijn grotendeels ouder dan 55 jaar. We kunnen deze apotheek dus aanraden om content te delen die hen zal interesseren: menopauze, verzorgingscrèmes, gezondheidsadvies voor ouderen, …
Opgelet, het is niet de bedoeling dat je enkel content gaat delen voor deze specifieke doelgroep, anders verval je steeds in dezelfde soort communicatie. Blijf je onderwerpen variëren en houd altijd je doelgroep in het achterhoofd.
Heeft u al eens overwogen om een echt marketeer toe te voegen aan uw team? Wij zetten voor u een volledig gepersonaliseerde communicatie op poten die precies de juiste woorden vindt om uw community te overtuigen. Contacteer ons!