Charte graphique

U heeft waarschijnlijk al gehoord van een huisstijl, maar weet u ook wat het inhoudt en wat het nut ervan is? In deze blog vertellen wij u waarom het essentieel is voor uw visuele identiteit en welke rol het speelt in uw communicatie.

Wat is een huisstijl? 

De huisstijl (ook wel ‘het grafisch charter’ genoemd) bestaat uit een logo en een geheel van regels, typografieën, kleuren, vormen en diverse codes die uw grafische identiteit bepalen. Het is ook de drager van uw waarden, uw persoonlijkheid en alles wat de onderneming wil overbrengen. Het is dan ook een krachtig en vaak onderschat instrument. Kort uitgelegd weerspiegelt uw huisstijl uw identiteit en de boodschap die u wenst over te brengen.

Het heeft vele voordelen. In de context van sociale netwerken kan de patiënt u in enkele seconden identificeren, zelfs door gewoon voorbij  uw publicatie of advertentie te scrollen.

Naast het grafisch charter is er ook het redactioneel charter. Deze charter omvat de regels die moeten worden toegepast bij het uitwerken van uw teksten en publicaties..

Waarom een eigen huisstijl aannemen?

Organisaties die te vaak van stijl veranderen, zullen door de gebruikers automatisch als onbetrouwbaar worden beschouwd. Hoe kun je iemand vertrouwen die onstabiel is? Door dezelfde codes te respecteren en toch origineel te blijven, vergroot u de kans om vertrouwen te winnen en stelt u de kijker gerust.

 

Ten tweede bespaart het u veel tijd als u hetzelfde doek en dezelfde kleuren gebruikt. U hoeft zich geen zorgen te maken over de look and feel van uw publicaties, omdat ze allemaal dezelfde codes volgen. Om als bedrijf een herkenbaar beeld neer te zetten, moet elk document en iedere presentatie van je apotheek je corporate identity op dezelfde manier uitdragen.

Wat de redactionele richtlijnen betreft, zijn er een aantal punten waarop wij uw aandacht willen vestigen. De manier waarop u zich uitdrukt zegt namelijk veel over u:

  • Als u spreektaal gebruikt, zult u hoogstwaarschijnlijk niet serieus genomen worden.

  • Als u zeer professioneel taalgebruik hanteert, zult u het vertrouwen van de gebruikers vergroten, maar bestaat de kans dat uw doelgroep u niet altijd zal begrijpen. Het kan ook zorgen voor een afstand tussen u en uw patienten.  Het is aan u om te beslissen welke boodschap u wilt overbrengen en hoe! Spreekt u de lezer aan met ” u” of ” je” ? Dit zal afhangen van uw publiek (leeftijd, kenmerken), uw doelstellingen en de boodschap die u wilt overbrengen… Naar jullie toetsenbord!

    “De huisstijl is van cruciaal belang voor een coherente en doeltreffende communicatie. Het links laten liggen heeft vele nadelen.” Laurence Piron, grafisch ontwerper @COMPharma.

    Hier enkele voorbeelden om het belang van een huisstijl aan te tonen:

    Een logo

    Wie herkent deze tros paarse druiven van het zeer bekende cosmeticamerk niet?

    Een typografie

    Hoewel u maar een deel van de naam ziet, herkent iedereen dit merk voor intieme hygiëne.

    Wilt u uw communicatie op deze manier aanpassen en weet u niet hoe? Met een ervaren grafisch ontwerper in ons team, kan COMPharma u helpen bij de ontwikkeling van uw logo, grafisch charter, publicaties op sociale netwerken, posters, visitekaartjes, flyers en andere papieren dragers, enz.

    Aarzel niet om contact met ons op te nemen!

    Share This

    Share This

    Share this post with your friends!