Tijdens de COVID-lockdown gingen verschillenden onder jullie aan de slag met huis-aan-huisleveringen. Jullie zorgden mee voor de verdeling van de mondmaskers. Elke dag nemen jullie de rol van referentie-apotheek op jullie, bieden jullie medisch materiaal te huur aan, organiseren jullie vormingen of opleidingen rond gezondheidsthema’s, … Maar zijn uw patiënten wel op de hoogte van al deze diensten die u aanbiedt?

Uw diensten, garanties van expertise en bereikbaarheid

Expertise en bereikbaarheid: het zijn twee belangrijke eigenschappen van uw apotheek om in de kijker te zetten.

De eerste vloeit natuurlijk voort uit uw opleiding en ervaring als apotheker. U bent een gezondheidsprofessional en staat uw patiënten bij tijdens hun problemen.

De tweede eigenschap hangt samen met uw buurtapotheek. U kent uw patiënten en hun behoeften, maar ook de buurt waarin uw apotheek zich bevindt.

Deze twee peilers zijn de eigenschappen waarop u uw diensten heeft uitgebouwd.

Jammer genoeg zijn uw patiënten soms niet op de hoogte van de diensten die u aanbiedt. Daarom is het belangrijk ze op te nemen in uw communicatiestrategie en ze te communiceren met uw doelpubliek.

Praat er regelmatig over

Als digitale expert, raden wij u sterk aan om online geregeld over uw diensten te spreken, of dat nu via uw website is of via uw Google My Business-fiche of op uw sociale media. Een lijst van de diensten die u te bieden heeft, zou op elk moment te raadplegen moeten zijn.

Dit vraagt echter een actieve zoektocht van uw patiënten. Hoe gaat u dus nog een stapje verder?

Om ervoor te zorgen dat uw diensten gezien worden, moet u ze tonen. En dat gebeurt vooral via offline communicatie.

Hoe doe je dat?

De eerste stap is om uw diensten te tonen in uw apotheek. Uw patiënt kan zo in één oogopslag zien welke hulpmiddelen en voorzieningen u aanbiedt in uw zaak.

  • Gebruik uw beeldschermen: beschikt u over beeldschermen in uw apotheek? Gebruik ze om meer info over u diensten te tonen.
  • Affiches op A4: als u niet met beeldschermen werkt, is het een simpel alternatief om uw diensten te tonen door middel van een A4-affiche in een plexihouder. Ook kunnen ze een aanvulling zijn op de beeldschermen.

Voor een actievere communicatie raden we u enkele klassieke marketingtools aan. Deze kan u verspreiden aan uw balie, meegeven aan elke klant of verdelen op lokale evenementen.

  • Flyers: simpel en handig om een of meerdere van uw diensten onder de aandacht te brengen. Bovendien kan je ze makkelijk meegeven met de producten die uw klanten kopen. Een marketingtool die je makkelijk kan verspreiden en die de kansen vergroot dat je patiënten je diensten zullen zien.
  • Brochures: nog completer dan flyers, geven brochures alle details over uw verschillende diensten weer én kan u ze geruiken om nieuws over uw apotheek mee te verspreiden. Een beginnende handleiding voor uw nieuwe patiënten!

Kort samengevat; om de concurrentie aan te gaan met andere spelers in de sector die reeds een marketingplan en een iets agressievere communicatiestrategie uitgerold hebben, wordt het benadrukken van uw diensten een onmisbare stap voor de ontwikkeling van uw apotheek. Zonder communicatie, bereiken uw inspanningen niet het gewenste resultaat en gaan ze onopgemerkt voorbij.

Ons team werkt dagelijks met gezondheidsprofessionals en kent uw bezorgdheden en wensen. Wij begeleiden u en staan u bij in het ontwikkelen van een efficiënte communicatiestrategie voor uw apotheek.

Aarzel niet om contact met ons op te nemen om uw vragen te stellen en een afspraak te maken voor een demonstratie van onze diensten.

Share This

Share This

Share this post with your friends!